Ce se mai întâmplă la Confederația Patronală Concordia. Noutăți din mediul de afaceri și de pe piața muncii

Confederația patronală Concordia a lansat recent Analiza pieței muncii din România, realizată de către KPMG România pentru Concordia, prilej pentru o radiografie obiectivă, din perspectivă cantitativă, asupra pieței muncii din România. Aflată deja la a doua ediție, analiza își propune să constituie un punct de pornire pentru conturarea de politici bazate pe evidențe și pe date privind piața muncii. Date care să ne dea de gândit:

  • Doar 500 de mii de șomeri, dar de 4 ori mai multe persoane inactive care nu sunt elevi și pensionari – peste 2 milioane. Numărul de persoane aflate în întreținerea altor persoane sau a statului, sau care se întrețin din alte venituri (chirii, dobânzi, etc.), precum și cel al persoanelor casnice era la finalul anului 2021 de 2,412,290 persoane, adică aproximativ 21,9% din totalul populației inactive din România;
  • Crește ponderea populației cu nivel mediu de educație (față de anul 2011, de la 37.1% la 43.5% în 2021) și a populației cu nivel superior (de la 12.9% în 2011 la 16,0% în 2021), dar pierdem 30% dintre ei la angajare;
  • Cel mai bine plătit angajat din România este bărbat, lucrează într-o companie privată cu capital străin din sectorul ITC. La polul opus, se află un salariat din HoReCa din Teleorman.

Primăvara a adus finalizarea cu succes a două proiecte ambițioase, prin care ne-am propus să avem o contribuție reală la consolidarea dialogului social în România. Proiectul Improving Social Dialogue in Romania, finanțat din fonduri norvegiene, s-a încheiat printr-o discuție aplicată cu stakeholderi pe marginea problemelor dialogului social în țara noastră, dar și a bunelor practici din Norvegia. Ne-am bucurat să avem alături de noi parteneri din zona sindicală, dar și reprezentanți ai autorităților – oficiali din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale și parlamentari activi în domeniul muncii, precum și membri ai Confederației. Am pus o cărămidă la dezvoltarea dialogului social în România, lansând instrumente precum portalul dialogului social, dar și recomandări de politică publică. Mai avem, însă, de muncă pentru a face dialogul social din România să nu mai fie formalist, ci consistent și relevant pentru toți actorii implicați.

Luna martie ne-a adus nu doar mărțișoare, flori și o nouă versiune Chat GPT, ci și un raport final privind proiectul Work Transition CEE, finanțat din fonduri europene. Proiectul a vizat internalizarea implicațiilor digitalizării și automatizării asupra pieței muncii, printre altele, și a avut o serie de rezultate pozitive pentru sindicate și patronate: ne-am pus la aceeași masă pentru a identifica modalitățile prin care putem să ne adaptăm la schimbarea pe care Revoluția Industrială 4.0 o aduce.

Am lansat, de asemenea, o nouă ediție a newsletterului tematic Viitorul Transportului, cu cele mai noi știri din domeniu, dar și o trecere în revistă a politicilor publice privind mobilitatea.

Am participat la o serie de întâlniri cu decidenții, pentru a susține pozițiile mediului de afaceri.

  • Una dintre aceste întâlniri a fost găzduită de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, unde ne-am adus aportul la discuțiile privind lansarea Ghidului standardizat la nivel național privind hărțuirea morală și pe criterii de sex la locul de muncă.
  • La Parlament, am participat la dezbateri cu colegii din Plenul CES, comisiile de specialitate și invitații din partea autorităților pentru a susține că orice majorare a salariului minim trebuie să plece de la premisele corecte pentru ca analiza de impact și soluția aleasă să fie realiste.
  • Ne-am văzut cu reprezentanți ai guvernului pe teme sectoriale fierbinți precum situația plajelor pentru noul sezon estival și piața RCA.
  • Protecția consumatorilor rămâne un subiect mereu sus pe agenda Concordia, fie că vorbim despre cadrul legal general, interesele colective sau practica în domeniul HORECA. La ANPC, la Guvern și la Parlament.
  • Am participat și la masa rotundă organizată de asociația Hands Across Romania împreună cu Comisia pentru Drepturile Omului din Senat privind mecanismele de facilitare a integrării pe piața muncii a refugiaților.
  • Reprezentanții TF Viitorul Transportului s-au întâlnit pe 9 martie cu secretarii de stat George Niculescu (Ministerul Energiei) și Ionuț Săvoiu (Ministerul Transporturilor) pentru a discuta pe marginea celor mai importante recomandări reieșite din Studiul Viitorul Transportului în România.

Adelina Dabu, Head of Public Affairs al Concordia, a vorbit la conferința organizată de The Diplomat și Sustainability Today dedicată economiei circulare despre importanța achiziției de competențe în contextul tranziției verzi.

Activitățile membrilor Concordia – Un exemplu de bună practică în dialogul social

Partenerii de dialog social, Patronatul Industriei Asigurărilor din România (PIAR) și Federația Sindicatelor din Asigurări și Bănci (FSAB), ambele reprezentative la nivel sectorial, au semnat două declarații de principii, una referitoare la diversitate, non-discriminare, incluziune și egalitatea de șanse la locul de muncă, respectiv una referitoare la sustenabilitate, aplicabile în companiile semnatare. Găsiți informații suplimentare aici.

Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) reacționează la proiectul de OUG prin care este vizată independența Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii din România (ANIS) a organizat ediția cu numărul 9 a Galei ANIS, unde au fost acordate premiile de excelență ale industriei IT.

Unde sunt profesioniștii turismului românesc? O întrebare la care Călin Ile, președintele de onoare al Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR), propune un răspuns în acest editorial.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), alături de Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) și asociațiile profesionale de transport rutier din Italia și Austria s-au alăturat proiectului H2Accelerate TRUCKS pentru a promova decarbonizarea camioanelor pe distanțe lungi în întreaga Uniune Europeană.

Industria de Petrol și Gaze a contribuit direct la PIB-ul României cu 22,9 mld lei în 2022, potrivit studiului realizat de CPAG pentru Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG).

Sursă foto: Confederația patronală Concordia