Mașina de pâine, transportul pe care unii profesori îl folosesc pentru a le oferi copiilor din satul Chiojdu o șansă la educație

Chiojdu este un sat din județul Buzău, un loc absolut idilic pentru iubitorii de natură, cu fructe din belșug, aer curat și cer senin. Însă, pentru cei care locuiesc aici și mai ales pentru copiii care învață aici, traiul în Chiojdu poate fi o provocare, mai ales din punct de vedere financiar. Aici nu este dezvoltată niciun fel de industrie și satul se află la o distanță foarte mare de locuri cu mai multe posibilități.

Orașul Buzău este la 75 de kilometri, iar cel mai apropiat orășel, Vălenii de Munte, la aproximativ 35 de kilometri. Mai mult decât atât, există un singur autobuz pe zi care ajunge la Buzău și unul la Văleni, însă ele nu au orare care să îi ajute pe călători să facă naveta sau să ajungă în timp. Cum este și cazul unor profesori care vin zilnic la Chiojdu pentru a le preda copiilor.

Pentru a ajunge la timp, ca să poată începe cursurile, ei au ales să vină cu mașina de pâine. „Iar șoferul acesteia, fost profesor de istorie, înțelege foarte bine situația”, povestește Mihaela Onică, profesoara de biologie și educație tehnologică, despre colegii ei, profesorul de religie și de sport. Ea, în schimb s-a născut aici, în sat și a terminat școala tot aici. A vrut să devină medic însă, fără câteva puncte, a intrat la facultatea de Medicină la locurile cu taxă. Părinții nu-și permiteau acest cost, așa că a fost nevoită să renunțe. Cu cele învățate a ales Facultatea de Biologie, pe care a absolvit-o la Iași și a devenit profesor. Deși putea alege să predea în multe locuri, a ales să predea copiilor de acasă.

M-am gândit unde aș putea face acest lucru cât mai bine, dacă nu în comunitatea unde am crescut? Și, întâmplător, doamna care preda aceleași materii a ieșit la pensie și acesta a fost un moment bun să ne întoarcem definitiv acasă.

Mihaela Onică, profesoara de biologie și educație tehnologică

De asemenea, ea povestește și că în facultate l-a cunoscut pe cel ce avea să-i devină soț și care, în prezent, este profesor de matematică la aceeași școală. Azi trăiesc aici și fac tot ce le stă în putință să le construiască copiilor o viață mai bună și să se implice, alături de colegii ei, în a rezolva problemele cu care se confruntă Școala gimnazială din Chiojdu.

Deși a fost reabilitată în urmă cu câțiva ani, iar asta înseamnă că exteriorul arată relativ bine, la interior e nevoie de multe investiții, inclusiv pentru mobilier nou și dotarea cu tehnologie. De aceea, profesorii de aici au înscris școala în campania Împreună pentru școala noastră, organizată de Narada, dorindu-și ca la târgul de pe 18 decembrie, alături de alte 59 de școli din țară și prin intermediul donațiilor de 5 euro pe lună, parte din această campanie, să strângă fonduri suficiente pentru a dota un centru de documentare. Un spațiu tip bibliotecă, unde copiii să poată folosi și tehnologia pentru a fi conectați cu nivelul de astăzi. E nevoie de un astfel de centru, mai ales că în continuare în sălile de clasă sunt doar table cu cretă.

Copiii de aici sunt fantastici, facem o echipă minunată! Am învățat de la ei și pentru ei să găsim tot timpul soluții, cum să ne gestionăm mai bine timpul, cum să ne implicăm. Ei au venit cu o mulțime de idei pentru târgurile în care mai adunăm fonduri pentru școală.

Mihaela Onică, profesoara de biologie și educație tehnologică

Ea spune că fiecare mod de a-i susține pe copii înseamnă posibilitatea nu doar a unei educații de calitate, dar și șansa pentru ca ei să poată merge mai departe. Cum este cazul Mariei, cea mai bună elevă din școala de la Chiojdu. Ea a intrat anul acesta în clasa a VIII-a și are visuri foarte mari pentru viitor. Anul trecut a terminat cu media generală 10 și își dorește ca la Evaluarea Națională să ia o notă bună și să meargă la liceu la Buzău.

Și cu siguranță va reuși, deoarece planul ei de viitor e construit în etape foarte bine planificate. După liceu, știe că va merge la Facultatea de Medicină și va ajunge medic. Sora ei mai mare a terminat tot școala din sat, a făcut apoi Politehnica și azi e specialist în inginerie la o companie din București. E o mare mândrie pentru părinții care speră să-i poată oferi sprijin în acest sens, din punct de vedere financiar. Însă șansele sunt foarte mici, pentru că tatăl s-a îmbolnăvit și și-a pierdut locul de muncă, însă, din mai multe motive, nu s-a putut pensiona pe caz de boală, iar mama e casnică și nu are posibilitatea să găsească de muncă în sat. Cu toate acestea drămuiesc extrem de bine singurii bani din casă astfel încât să-i ofere șansa Mariei la viitorul mult visat.

Povestea Mariei, cea a școlii din Chiojdu și a profesorilor dedicați nu sunt singurele din țară. Pentru ei, organizația Narada a creat campania Împreună pentru școala noastră cu scopul de a mobiliza comunitățile din jurul școlilor, companiile locale și naționale și societatea civilă pentru a strânge fonduri pentru 30 de mii de copii din România și de a rezolva astfel urgențele de infrastructură și educaționale semnalate de 60 de școli, în care învață acești copii, pe HartaEdu.ro.

Campania „Împreună pentru școala noastră” se află la a doua ediție. Anul trecut, înainte de Crăciun, 25 de școli din țară au organizat evenimentul cu sprijinul Narada în aceeași zi și la aproximativ aceeași oră. Mobilizarea a fost exemplară iar, la final, din vânzarea obiectelor realizate de copii, părinți și profesori, s-au strâns aproape 100 de mii de euro.

Narada a dublat această sumă cu sprijinul partenerilor Bergerat Monnoyeur și Ipso Agricultură, care susțin și ediția din acest an și astfel, în 2023, au putut fi rezolvate toate cele 25 de alerte listate de aceste școli anul trecut. Ediția de anul trecut a înregistrat peste 21 de mii de vizitatori, 50 de mii de obiecte au fost donate, 70 de sponsori locali s-au implicat în campanie și 24 de persoane publice au susținut cauza școlilor.

Sursă foto: Narada / Fabrica de PR