Mobile Industrial Robots: Roboții mobili autonomi pot fi alternativa la criza de personal din industria românească

Roboţii mobili autonomi pot fi o alternativă prin care companiile din România pot să depăşească criza de personal necesar manipulării de materiale şi produse în spaţiile de producţie şi depozitare, afirmă Paul Olariu, Area Sales Manager pentru Europa Centrală si de Est în cadrul Mobile Industrial Robots (MIR), lider în producția de roboți mobili autonomi (AMR).

În România existau la începutul lunii aprilie peste 30.000 de locuri de muncă vacante destinate persoanelor fără calificare şi fără studii liceale, conform datelor Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă.

Dintre acestea, peste 2.000 vizau manipularea de produse şi materiale, o activitate care poate fi foarte uşor preluată de roboţii mobili autonomi. Companiile moderne adoptă pe scară extinsă roboţii mobili autonomi, aceștia aducând un nivel ridicat de automatizare şi trasabilitate a activităţii. Roboţii înregistrează cu precizie orice operaţiune, iar datele se regăsesc imediat în sistemele de gestiune. Mai mult, roboţii mobili autonomi sunt certificaţi pentru a lucra împreună cu oamenii, respectând cele mai ridicate standarde de siguranţă.

Paul Olariu, Area Sales Manager MIR pentru Europa Centrală și de Est

În Europa, rata de adopţie a roboţilor autonomi mobili înregistrează o creștere accelerată ca urmare a reducerii costurilor, fluidizării operațiunilor intralogistice şi reducerii dependenței de forța de muncă umană.

Baza de roboți va creşte constant cu 30-40% în următorii ani

Baza instalată de roboţi mobili autonomi va creşte constant cu 30-40% în următorii ani, ajungând în 2027 la peste patru milioane de unităţi, potrivit unui studiu recent realizat de compania Interact Analysis.

Unităţile de producţie şi logistică au nevoie ca materiile prime sau diversele componente să fie transportate permanent între linii de asamblare şi spaţiile de stocare temporară. Această activitate intralogistică este în mod tradiţional derulată cu angajaţi şi sisteme manuale de transport (transpaleți) şi poate fi uşor perturbată de lipsa resurselor umane, mai ales atunci când se lucrează în schimburi sau unitățile de producție sunt plasate în afara localităților. Este o activitate solicitantă prin distanţele mari care trebuie parcurse şi cu o valoare adăugată mică, ceea ce nu o face foarte atractivă pentru cei care îşi caută un loc de muncă.

Paul Olariu, Area Sales Manager MIR pentru Europa Centrală și de Est

Roboţii pot lucra individual sau în cadrul unei flote, sunt 100% autonomi şi pot derula sarcini de încărcare, descărcare şi transport al paleţilor standardizaţi sau a diferitelor tipuri de cărucioare din cadrul fabricii.

În funcţie de gradul de încărcare, numărul de ture şi misiuni efectuate, amortizarea investiției într-o flotă de roboţi mobili autonomi MIR poate fi mai rapidă de un an.

Un robot poate suplini lipsa a patru manipulatori de produse şi materiale

Companiile româneşti se confruntă cu o criză acută de personal pentru manipularea internă a produselor între spaţiile de logistică şi cele de producție. Sunt activităţi solicitante fizic şi cu o valoare adăugată redusă. Roboţii mobili pot prelua cu succes aceste activităţi, total sau parţial, fiind capabili să transporte sarcini de până la 1.350 de kg şi să parcurgă zilnic zeci de kilometri. Aceştia pot funcţiona 8-10 ore cu o singură încărcare, iar consumul mediu pentru o zi de muncă de opt ore este de 1.73 kWh ceea ce înseamnă un cost de maximum doi-trei lei. Prin eficienţa ridicată şi costul redus de operare, roboţii mobili autonomi reprezintă o investiție cu o amortizare remarcabilă.

Paul Olariu, Area Sales Manager MIR pentru Europa Centrală și de Est

Printre companiile care au nevoie de oameni pentru manipularea produselor se numără cele din industria auto, de asamblare a echipamentelor electronice sau cele din zona de producție farmaceutică.

Un robot MIR poate suplini lipsa a patru manipulatori de produse şi materiale, deservind mai multe spații. Acesta poate să efectueze într-un singur schimb peste 100 de misiuni intralogistice (manipulare şi transport) şi să parcurgă zilnic peste 20-25 de km.